Trzy ostatnie zasady zarządzania jakością zmieniły się istotnie w 2015 r. Zniknęła ciągłość doskonalenia, a relacje z dostawcami zostały rozciągnięte na wszystkich interesariuszy. Warto sprawdzić jak wpłynie to na funkcjonowanie systemu zarządzania jakością, jak i działanie całej firmy.
Czy doskonalenie może nie być ciągłe? Niektórym nie chce się w to wierzyć. Jednak jeśli do jakości dodamy drugą stronę równania, czyli koszty, to okaże się, że jest taki poziom jakości, przy którym ani klient, ani producent nie jest zainteresowany dalszym doskonaleniem. Po prostu się ono nie opłaca. Jednak, aby to stwierdzić potrzeba zaawansowanej analizy kosztów jakości. A to już domena kolejnej zasady - podejmowania decyzji na podstawie faktów. Analizy są niezbędne, aby móc podejmować prawidłowe decyzje biznesowe. Trzecia zasada - zarządzania relacjami - dotyczy wszystkich interesariuszy organizacji. Kim są interesariusze? To między innymi: klienci, dostawcy, partnerzy biznesowi, pracownicy, właściciele lub akcjonariusze, sąsiedzi, władze lokalne, społeczność lokalna. Należy ocenić na ile relacje z nimi mogą przyczynić się do realizacji naszych celów. Więcej na te tematy w kolejnym odcinku. Zachęcam do obejrzenia i subskrybowania.
Zachęcam też do przeczytania wpisów nt. omawianych zasad, które opublikowałem jakiś czas temu:
- Ciągłe doskonalenie
- Decyzje oparte na faktach
- Wzajemnie korzystne relacje z dostawcami (przed zmianą z 2015 r.)
Zdjęcie: KOMUnews, Flickr.com, CC
- Zaloguj się aby dodawać komentarze