Zarządzanie przez cele

W formie suplementu do poprzedniego odcinka poświęconego planowaniu i celom jakości przypominam koncepcję zarządzania przez cele. Zaproponowana w latach 50. koncepcja wciąż jest stosowana. I wciąż z błędami. Zobacz jak robić to poprawnie.

Peter Drucker opublikował książką Praktyka zarządzania w 1954 roku. Zaproponował w niej koncepcję zarządzania przez cele, inaczej nazywanego zarządzaniem przez wyniki. Uznał, że pracownicy będą chętniej pracować, jeśli kierownicy przestaną im w tej pracy przeszkadzać. Dlatego menedżerowie powinni uzgadniać z pracownikami cele, a następnie pozostawić im swobodę w doborze sposobów realizacji tych celów.

Koncepcja jest słuszna, ale nie w każdych warunkach się sprawdzi. Jej ograniczenia są widoczne tam, gdzie pracownicy wykonują pracę kreatywną. W dziale badań i rozwoju naturalne jest, że wiele działań kończy się porażką. Stosując zarządzanie przez cele krzywdzilibyśmy pracowników B+R. Należy więc stosować koncepcję ZPC świadomie, ze znajomością jej ograniczeń.

Zdjęcie: Oliver Braubach, Flickr.com, CC