![Make or buy?](/sites/default/files/styles/medium/public/2017-05/14324626208_a03f4a783a_z.jpg?itok=j891_YzK)
Decyzja zrobić czy kupić jest jedną z ważnych decyzji, które musi podjąć menedżer projektu. Z jednej strony można zachować większy nadzór nad wykonywanymi zadaniami, a z drugiej skorzystać z doświadczenia dostawców. Jest też wiele innych argumentów za i przeciw.
Nie istnieje jedna generalna zasada, która pozwoliłaby automatycznie podjąć decyzję w każdym przypadku. Są natomiast przesłanki, które warto rozważyć zanim podejmiemy decyzję.
Raczej kupować będziemy, gdy istnieje rozbudowana sieć dostawców, produkt jest standardowy, nie ma dużego znaczenia strategicznego, otoczenie jest niestabilne i nie sprzyja inwestycjom, a my nie mamy doświadczenia w technologii, którą chcemy zastosować.
Prawdopodobnie zdecydujemy się na samodzielne wykonanie, gdy mamy innowacyjny produkt, który chcemy utrzymać w tajemnicy, posiadamy komplet niezbędnych zasobów, rynek dostawców jest słabo rozwinięty, nasz projekt ma charakter eksperymentalny, a technologię chcemy wykorzystać w kolejnych przedsięwzięciach.
Zdjęcie: Mike Mozart, Flickr.com, CC
- Zaloguj się aby dodawać komentarze